• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78907
+
-

شترهای سرگردان  ذبح می‌شوند

یکی از شترداران سیریک: به دلیل نبود محلی برای نگهداری شترها، تردد آنها در جاده‌های سیریک بیش از نقاط دیگر به چشم می‌‌آید

‌گزارش
شترهای سرگردان  ذبح می‌شوند

داستان تکراری تصادف شتر در شرق هرمزگان تبدیل به قصه‌ای دردآور برای مردم منطقه شده است. از آن‌جایی که این استان با اقلیم و آب و هوای گرم و خشک، یکی از مناطق مستعد برای ‌زیست شتر شناخته شده است، مردم این منطقه به‌خصوص مناطق شرقی استان به پرورش و نگهداری شتر روی آورده‌اند. 

به گزارش مهر، شترداری یکی از شغل‌های آبا و اجدادی مردم سیریک و یکی از شغل‌های مهم مردم این شهرستان است. این شغل در سیریک که بخش وسیعی از آن بیابان‌های محل زیستگاه شتر است رونق مناسب و جالب ‌توجهی دارد اما بی‌توجه در نگهداری از سوی صاحبان شترداران مشکلات فراوانی را برای جان مردمان و مسافران این منطقه ایجاد کرده است. 


بیشترین تلفات در سیریک

مرگ و میر جاده‌ای ناشی از تصادف خودروها با شترهای سرگردان در جاده‌های شرق هرمزگان تاکنون بیشترین تلفات را از اهالی شهرستان سیریک گرفته است. علی‌رغم این‌که این حوادث مسئولان را برای مقابله با شترهای سرگردان مصمم کرده است، همچنان شترهای بی‌ساربان در جاده‌های سیریک جولان می‌دهند. 

با وجود این‌که سال‌هاست موضوع تصادف با شترهای سرگردان به دغدغه‌ای جدی برای مسئولان شهرستان سیریک تبدیل شده همچنان در برخورد با شتران سرگردان، آنچنان که باید و شاید اقدامی انجام نشده است و همچنان شاهد حوادثی تلخ در این جاده‌ها هستیم. 


توقیف و ذبح شترهای سرگردان! 

در همین رابطه، طی چند روز گذشته، بخشنامه‌ای با عنوان توقیف شترهای سرگردان و بدون پلاک‌گذاری به مثابه کالای قاچاق تدوین و به شهرداران شهرستان‌های شرقی استان ابلاغ شده است. 

شهردار سیریک، این بخشنامه را به عنوان تصمیمی موثر برای جمع‌آوری شترهای سرگردان دانست و گفت: چنانچه شتری در جاده‌ها و محله‌های شهر مشاهده شود، آن شتر توقیف و ذبح خواهد شد. این اقدام گامی مثبت برای جمع‌آوری شترهای سرگردان است. به اعتقاد بسیاری از اعضای شورا این تنها راهی است که می‌توان از تردد شترها در شهر جلوگیری کرد. 

«عادل کمالی» اظهار کرد: در گذشته با توجه به ساختارهای ضعیف، قانون مدارا با شترداران بازدارندگی لازم را نداشت و ما همچنان شاهد بروز حوادث تلخی در جاده‌های استان و خسارت‌های مالی و جانی برای مردم این منطقه بودیم. 

شهردار سیریک با بیان این‌که این آخرین اتمام حجت شهرداری شهر سیریک با شترداران است، تصریح کرد: چنانچه شتری در سطح جاده‌ها و محله‌های شهر سیریک مشاهده شود سریعاً شتر توقیف و ذبح خواهد شد. 


ضرر وجود شتر بیشتر از سود آن 

کمالی اظهار کرد: شهرداری در اجرای قانون مسئولیت‌هایی دارد و از آن‌جا که باید پاسخ‌گوی مردم باشیم نسبت به اجرای این بخشنامه بدون موضع‌گیری و یک‌جانبه‌نگری اقدام به جمع‌آوری و ذبح شترهای سرگردان از شهر سیریک می‌کنیم. 

کمالی با بیان این‌که خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم هم‌اکنون برخی شترهای سرگردان به منطقه ضرر وارد می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه اکنون ضرر شتر بیشتر از سود آن به این منطقه است. 

به نظر می‌رسد اتمام حجت شهردار سیریک با این هدف بوده است که مردم بدانند امنیت جان شهروندان از اولویت‌های شهرداری است و با اجرای آن امنیت جان مردم تامین می‌شود. 

شهردار سیریک گفت: ما دوست داشتیم این موضوع در سایه تعامل با شترداران به سرانجام برسد، اما چون خود شترداران حاضر به همکاری نیستند و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی دولت موظف به احقاق حقوق مردم است، با وجود هزینه‌های اضافی، این طرح باید به سرانجام برسد. 


اقدام جدی دهیاران در برخورد با شترها

یکی از شهروندان سیریکی که به تازگی شترهای سرگردان داغ جوان به دل او گذاشته‌اند، گفت: همان گونه که شهردار سیریک با شترداران اتمام حجت کردند، از دهیاران شهرستان سیریک انتظار داریم این دستور‌العمل را اجرایی کنند. 

«محمد قورچی‌زاده»، پدر علی قورچی‌زاده از قربانیان تصادف با شتر، اظهار کرد: دهیاری‌ها همان‌طور که سایر مشکلات روستاها را رفع می‌کنند باید از پس مشکل شترهای سرگردان هم برآیند. 

وی افزود: موضوع شترهای سرگردان در جاده‌ها، موضوعی جدی برای اهالی سیریک به‌ویژه روستاها و قاتل جان شهروندان است. 


محلی برای نگهداری دائمی شترها

یکی از شترداران در این‌باره گفت: اکثر شترداران شتران خود را پلاک‌گذاری کرده‌اند و مشکلی با پلاک‌گذاری شتران در شهرستان سیریک نداریم. 

«حسن کوهی‌زاده» اظهار کرد: حضور شترها در برخی راه‌های ارتباطی سیریک و مناطق مختلف شهرستان و شهرها که منجر به بروز حوادث رانندگی و تلفات و خسارت می‌شود به این دلیل است که شترداران محلی برای نگهداری دائمی شترها ندارند. 

کوهی‌زاده بیان کرد: مهار شترهای سرگردان کاری آسان است. اگر محلی برای نگهداری شترها در هر روستا در نظر گرفته شود شاهد سرگردانی شترها نخواهیم بود. به گفته وی از آن‌جا که همه شترها دارای پلاک هستند، شناسایی مالکان آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است. 

وی با بیان این‌که یکی از راه‌های جمع‌آوری شترهای سرگردان از طریق ساربان‌ها خواهد بود، تصریح کرد: استخدام ساربان برای شترها یکی از راه‌هایی است که می‌توان روی گله‌های شتر نظارت کرد. 

این شتردار ادامه داد: اول این‌که جهاد کشاورزی می‌تواند تمام شترداران را ملزم به نصب پلاک کند، دوم این‌که همه شترداران برای نگهداری از شترهای خود یک نفر ساربان به کار گیرند و این‌که در داخل هر روستا که شتر دارند محلی برای نگهداری دائمی آن‌ها در نظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید